Cennete Çıkan Merdivenler: Haiku Stairs

Haiku Stairs, diğer adı ile Stairway to Heaven (Cennete Çıkan Merdivenler) uzun zamandır aklımızdaydı. İlk fotoğrafını birkaç yıl önce çok sevdiğimiz Hawaii’li bir blogger’ın instagram hesabında görmüştük ve ölmeden önce yapılacaklar listemize almıştık bile. Bu tırmanış yolunda, cennete giden merdivenler ismine uygun şekilde 3922 merdivenle yavaş yavaş Ko’olau dağının 750 metre yüksekliğindeki tepesine tırmanıyorsunuz.

Haiku merdivenleri, İkinci Dünya Savaşı sırasında askeri radyo istasyonuna ulaşmak amacı ile inşa edilmiş ve radyo istasyonunun kapanması sonrasında kullanıma kapatılmış. Ancak yıllar içinde maceraperest turistler inanılmaz manzarası ve tırmanma deneyimi nedeniyle buraya gizlice sızmanın yollarını bulmuş. Biz de birçok kaynaktan edindiğimiz bilgiler ışığında bu maceraya atılmaya karar verdik. O zaman hadi macera başlasın!

Bölgeye kiraladığımız arabayla, Waikiki’den 25 dakikalık yolculuk sonrasında gün doğarken ulaştık. Arabamızı Makena Street üzerinde park edip ilgi çekmeden hızlı adımlarla merdivenlerin girişine yol aldık. Mahalleli turistlerin sürekli bu bölgeyi işgal etmesinden rahatsız oluyormuş. Biz de dönüş yolunda yaşlı bir amcanın evinden “don’t hike!” (tırmanmayın!) diye bağırmasına maruz kaldık. O yüzden dikkat çekmemekte fayda var.

Giriş için 3 tane yoldan bahsediyorlar, ancak diğer ikisi orman içinden geçmeyi gerektiriyor. Açıkçası orman o kadar karışıktı ki biz güvenlik görevlisi olmasına rağmen aşağıdaki kırmızı ile işaretli yolu tercih ettik. Mavi yuvarlak ile işaretlediğimiz noktada yukarı doğru çıkan bir patika yol ve sonunda teller var. Yukarı tırmanıp oradan geçmeniz gerekiyor. Bizim keşfetmemiz biraz zaman almıştı, aklınızda bulunsun.

Tam çıkış noktasında (yıldızla belirttik) araba ile bir güvenlik görevlisi bekliyor. O yüzden telden çıkar çıkmaz hızlı adımlarla karşınızdaki Haiku merdivenlerinin girişine ulaşmanız lazım. Arkanızdan ceza keseceklerine, yasak olduğuna dair bağırabiliyorlar. Fakat tüm kaynaklardan araştırdık ceza kesilen birine dair bir bilgiye rastlamadık, bazıları yakalandığı için o gün çıkış yapamamış ama doğrudan yasak olması yerine caydırıcı olmaya çalıştıklarını düşündük açıkçası.

Yolun başında, sonundan daha fazla kırık ya da eksik merdiven var, biz sonlara doğru herhangi bir sıkıntı ile karşılaşmadık. Zaten sorunlu olanları yardımsever tırmanışçılar kırmızı ile işaretlediği için sorun yaşamıyorsunuz.

Çıkış esnasında 4 adet etap bulunuyor. İkisinde durup dinlenebileceğiniz geniş alanlar var. Sürekli etapların bittiğini zannediyorsunuz ama kafanızı kaldırdığınızda göğe uzanan yeni merdivenler görüyorsunuz. O nedenle bunun uzun bir yolculuk olduğunu bilerek başlamanızda fayda var. Yanınıza mutlaka 5-6 saat yeterli olacak kadar su almanız gerekli.

Yanınıza ekstra yolda enerji verecek besinler almak faydalı oluyor. Yüzümdeki yorgunluktan zorluğunu anlayabilirsiniz.

Yukarı çıktıkça hava durumu değişmeye başlıyor. O nedenle kat kat sizi sıcak tutacak, nefes alan yazlık termal kıyafetler, yağmurluk, rüzgarlık gibi şeyler bulundurmanızı tavsiye ederiz.

Tırmanış esnasında iniş çıkış dahil maksimum 10-15 kişi ile karşılaştık. O nedenle sakince fotoğraf çekmenin keyfini çıkarabilirsiniz.

Bazı noktalarda merdivenlerin iki yanında sadece uçurum oluyor ama yine de tutunmak için daima merdiven yanında korumalıklar var ve oldukça sağlamlar. O yüzden dikkatli olursanız doğrudan risk olmadığını söyleyebiliriz.

Zirvede şartlar oldukça zorlayıcı. O yüzden çok fazla zaman geçiremiyorsunuz. Şanslıysanız daha açık bir hava ile de karşılaşabilirsiniz.

İniş yolunda yorgunluk iyice bastırıyor ama manzaranın keyfi ile kendinizi motive edebilirsiniz.

Dönüş yolunda risk almayı sevmeyen insanlar olarak güvenlik görevlisi ile yeniden karşılaşmayı göze alamadık. Yolun sonuna gelmeden sağa sapıp internette anlatılan 3. alternatif yol olan, bambu orman yolundan aşağıya indik. Sadece merdivenlerden sağa doğru devam edip solda bambulardan oluşan girişi bulmanız ve sık bambular arasından daha önce geçenlerin izlerini takip etmeniz gerekiyor.

Herşeyin sonunda, yüzünüzde kocaman bir gülümseme ve damarlarınızdaki adrenalin ile zafer fotoğrafı için hazırsınız!